-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30791 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

كمي در مورد اختيار و قضا و قدر توضيح دهيد؟

دست آفرينش انسان را موجودي تصميم گير و انخاب گر آفريده كه براي تحقق بخشيدن به خواسته هاي خود, از نيروي تشخيص و تميز بهره مي گيرد و با كمال رشد و بصيرت و درك و آگاهي و موازنه وحسابگري خاص يكي از دو طرف را بر مي گزيند . معناي آزادي و مخار بودن اسنان اين نيست كه تمام خصوصيات وجودي يك فرد از لحظه تولد تا لحظه مرگ در اختيار او باشد, بلكه واقعيت اين است كه انسان درحركت دادن دست و گردش قلب و هضم معده خود را نسبت به حركت دادن دست و تكلم و حرف زدن مسئول و انتخاب گر مي داند, در حالي كه خود را نسبت به گردش قلب و هضم معده مسئل نمي داند . درست است كه در قلمرو زندگي , بخشي از سرنوشت انسان خارج از اختيار انسان است ; گاهي ناخواسته طعمه حريق مي شود و يا در كام سيل و زلزله و بنردهاي خونين فرو مي رود, ولي نسبت به يك رشته از كارها احساس اختيارو آزادي مي كند و در برابر اراده نافذ خود مانع و وادعي نمي بيند او نسبت به كارهايي كه از كف اختيار او بيرون است , هيچ گونه مسئوليت و كيفر و پاداشي ندارد. مسئوليت وي نسبت به كارهايي است كه زمام آن ها در دست دارد و مي تواند عنان آن را به هر طرف كه بخواهد بگرداند و همه اين ها به قضا و قدر و مشيت ذات پاك الهي است ; يعني او انسان را مختار و آزاد آفريد و تقدير كرد تا او در انجام اعمالش كمال اختيار را داشته باشد. قرآن كريم تصريحاً و تلويحاً آزادي اسنان را زير بناي تشريع خود دانسته و سرنوشت او را در رست خود مي داند ومي فرمايد: اصولاً ارسال پيامبران و تشريع قوانين و كوشش هاي تربيتي و تأسيس اين همه دانشكده هاي علوم انساني و برنامه هاي پرورشي ,همه بر اصل آزادي انسان استوار است و اگر اين اصل متزلزل گردد براي هيچ كدام معناي صحيحي نخواهد بودو بايد تمام تلاش هاي دانشمندان علوم تربيت را كوششي بي ثمر دانست . براي اطلاع بيشتر مي توانيد كتباانسان و سرنوشت اثر استاد مطهري و كتاب منشور جاويد, ج 4از استاد جعفر سبحاني را مطالعه فرماييد. ضمن اين كه جزوه جبر و اخيتار و قضا و قدر برايتان ارسال مي شود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.